منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به چه معناست؟

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فنآوری های دیجیتال است. اجرای خدمات بازاریابی دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و …امکانپذیر است. اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنید حتما با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید. وقتی که شما قصد توسعه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ رادر نظر دارید، ازکجا باید کنید؟ هر استراتژی نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن می باشد. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کار ناشی از نداشتن برنامه برای استراتژی می باشد. پس اولین کار شما نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می باشد.

استراتژی و گسترش دیجیتال مارکتینگ

از سال ۲۰۱۲، در خصوص اندازه استفاده دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای متفاوت از صاحبان مشاغل نظرخواهی شده است.طی مشاهدات نتایج حاصله این تحقیقات نشانگر یک رشد چشم گیر در خصوص استفاده از دیجیتال مارگتینگ بوده است.

 تا چند سال پیش در حدود ۶۰ الی ۷۵ درصد از کسب و کارها. بازاریابی دیجیتال خود را به منظور آشنا نبودن به تکنیک های مدرن بدون هیچ گونه برنامه ای جلو می بردند. که این مقدار تاکنون به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است. البته میتوان گفت که هنوز مقدار درصد بالایی را شامل میشود. ولیکن می توان امیدوار بود که در سالیان آتی تمامی کسب وکارها. طبق یک برنامه و استراتژی واحد در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت های خود در فضایی سالم ادامه دهند.
در سال ۲۰۱۹ تا کنون تحقیقاتی در خصوص مدیریت دیجیتال مارکتینگ صورت گرفته است که نتایج برگرفته از این تحقیقات و بررسی ها را میتوان به شکل ملموسی مشاهده کرد.

باتوجه به نتایج تحقیقات حاصله بالا:

باتوجه به نتایج تحقیقات حاصله بالا، ما شاهد یک رویکرد بهبود یافته در خصوص استفاده از این نوع بازاریابی می باشیم . همانطور که مشاهده میکنید کمتر از نیمی کسب وکارها هنوز هم از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی کنند. حال شما خود را در کدام دسته می یابید؟ اگر مایل به ادامه رقابت در بازار سال ۲۰۲۱ هستید ، به نفع کس و کارتان خواهد بود هرچه سریعتر دست به کار شوید و برای خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید. البته فقط برنامه ریزی کافی نیست، باید بدانید که اجرا مهمتر از برنامه ریزی می باشد. درنهایت امر باعث خرسندی ماست که اجرای چنین مسولیت خطیری به ما فکر کنید.
دیجیتال مارکتینگ از طریق انجام گیری، انواع متفاوتی دارد و اما در اینجا به همه آنها رسیدگی نمیکنیم تنها موردی را نوین و برگزیده را که کمتر با آن آشنایی دارید مطرح خواهیم ساخت هرچند که این نوع ریشه در ابتدای قرن ۲۰دارد.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی یکی از بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که هیچگاه نمی تواند متقبل هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی شود همواره درب بازاریابی چریکی به رویش باز است.
در بازاریابی چریکی همواره سعی بر کمترین هزینه و بیشترین بازدهیست . چرا که کسب و کار نوپای شما هیچ وقت نمی تواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. فلذا به جای پول خرج کردن همواره می بایست ایده نو داشته باشید. با استفاده از استراتژی ها و ابزارهای ارزان قیمت باید بتوانید بیشترین بازدهی را دریافت کنید.

هدف از بازاریابی چریکی

یکی از اهدافی در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که به مشتریان یا صاحبان کسب و کار فعلی بیشتر ارزش گذاری شود تا اینکه درصدد دنبال گیری مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی بتوانند برای شما پولسازی کنند. در این روش بطورکلی از مشتریان فعلی برای جذب مشتریان جدید استفاده می شود. که در این عمل همواره سعی بر به نمایش درآوردن ارزش مشتری مداریست .

 مثلا با دادن هدایا یا ارایه پکیجی از خدمات کامل به آن ها می توانید از آن ها بصورت دانسته یا خودآگاه درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند، یا به نحوی دیگری برتری و کیفیت برتد خود را در ناخودآگاه آنان جای کرده که طبیعتا منجر به اطلاع رسانی درسراسر محیطشان میشود بهره ببرید.
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی نوعی بازاریابی ویروسی هم محسوب می گردد، چراکه یکی اهداف بناگذاری در بازاریابی پارتیزانی همین است. یعنی از طریق خلوص رفتاری مردم، بدون هیچ سرمایه گذاری هزینه، تبلیغات فراوان و گسترده صورت داد.
اگر هنوزم مشکلی برای مشابه سازی یا درک این مفهوم دارید بطورکلی درباره بازاریابی چریکی میتوان متذکر شد در این روش هیچ اهمیتی مبنی بر اینکه مردم چه چیزی درباره شما میگویند نیست، بلکه مهم اینست مردم درباره شما سخن میگویند یعنی در هرصورت شما موضوعی باری بحث ارایه کنید، کافی است.

مفهوم بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست؟

به طور کلی همه ما از دو نوع روش بازاریابی اینترنتی استفاده می کنیم که آن دو بازاریابی برونگرا و درون گراست. خب حالا این یعنی چی؟ هر کدام از آنها چگونه استفاده کنیم؟

بازاریابی برونگرا در یک کلام یعنی ما به صورت جداگانه به سراغ مشتری برویم!

شاید هرگاه که صحبت از بازاریابی برونگرا می شود. چنین شمای ذهنی ای برایتا ظاهر شود که مثلا شما موقع تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان از تلویزیون بین آن آگهی پخش می شود . تبلیغاتی را نمایش می دهند که شاید از دیدن آن ها خوشتان نیاید فی المثل محصولاتی از قبیل بیژن، بایا، کوکی های دلاتو و . . . 

بازاریابی برونگرا در فضای آنلاین هم مثل انواع تبلیغات اینترنتی (رپورتاژ آگهی، تبلیغات گوگل ادز و همسان) است.

و اما سوال اینجا شکل میگیرد بازاریابی درونگرا چیست؟بازاریابی درونگرا یعنی ما کاری کنیم که مشتری بی درنگ به سراغ ما بیاید. مانند استفاده از بازاریابی محتوا. استفاده از بازاریابی محتوا یکی از بهترین نمونه هایی است برنامه ای از پیش تعیین شده ایست که مشتری به سراغ ما بیاید . 

در واقع در بازاریابی درونگرا که در علم دیجیتال مارکتینگ به آن بازاریابی ربایشی هم می گویند. این نقش ماست یعنی اینکه ما کاری می کنیم که مشتری خودش ما را پیدا کند. بالطبع سمت کسب و کار موردنظرمان سوق داده شود. 

در گام های بعدی باید با آنان ارتباط برقرار کنیم. نیاز اصلی شان را شناسایی کرده و به آنان پیشنهاد ویژه خود را ارایه دهیم. از شخصی بنده مهمترین بخش دیجیتال مارکتینگ و گسترش آن و سودرسی پس از انتخاب هدف یقینا بازاریابی حرفه ایست. که بخش عظیمی از آن متشکل از آنچه پیشتر ارایه شد است.

 

بازاریابی درونگرا بهترین روش برای جذب مشتریان

این روش، بهترین روش برای جذب مشتریان است. دیگر تبلیغات اینترنتی سر به افول نهاده اند. مشتریان دیگر روی تبلیغات کلیک نمی کنند. مشتریان برای رفع نیازشان خودشان دست به کار می شوند تا نیازشان را با جست و جو در اینترنت رفع کنند. اینجاست که ما باید به نحو احسن نقش خود را ایفا کنیم و به جای هزینه کردن برای تبلیغات کم بازده باید روی کیفیت محتوای مان در وب سایت و غالب شبکه های اجتماعی در دسترس مان هزینه و تمرکز کنیم.

کاپی را در اینستاگرام دنبال کنید!

اینستاگرام
کاپی را در اینستاگرام دنبال کنید!
کاپی را در اینستاگرام دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *